Sony onthult de next-generation camera-smartphones: de Z5 serie

De Xperia Z5, de Xperia Z5 Compact en de eerste 4K smartphone ter wereld, de Xperia Z5 Premium

Woensdag 2 september 2015

• 23MP camera met supersnelle autofocus van 0.03 seconde en 5MP frontcamera met SteadyShot in de volledige Z5 serie
  • De Z5 Premium is de eerste 4K UHD-smartphone ter wereld met 4K UHD upscaling-technologie
  • 5.5, 5.2 en 4.6 inch waterdichte smartphones met een vingerafdruksensor in de power-button
  • Batterijduur tot wel 2 dagen met snelle oplaadfunctie
  • Zéér snelle 64 bit Octa-core processor met 32 GB intern geheugen, uit te breiden met 200 GB
  • Hi-Res Audio en Digital Noise Cancelling technologie

Sony Mobile introduceert vandaag de Xperia Z5 en Xperia Z5 Compact en de eerste 4K smartphone ter wereld, de Xperia Z5 Premium.

“Smartphones zijn onlosmakelijk verbonden met ons leven,” aldus Hiroki Totoki, President en CEO van Sony Mobile Communications. “Gebruikers creëren, delen en beleven bijna al hun content on the go en met dat in ons achterhoofd presenteren we de nieuwste innovaties van Sony op het gebied van camera- en beeldschermtechnologie om te laten zien dat de Xperia Z5-serie het beste lifestyle- en entertainmentmedium is.”

Xperia Z5 serie
De Xperia Z5 serie beschikt over een gloednieuwe grote 1/2.3 Exmor RS for mobile 23MP-sensor en een F2.0 G-lens. Het is de eerste volledig gerestylede smartphone cameramodule van Sony sinds de Xperia Z1.

De camera heeft de snelste autofocus van alle smartphones, 0,037 seconden, sneller dan je met je ogen kunt knipperen (gemiddeld 0,1 - 0,4 sec.).

Door de combinatie van de grote 23MP Exmor RS-sensor for mobile, de geavanceerde processing-software en de 5x Clear Image Zoom-functie kun je met minimaal kwaliteitsverlies tot heel dichtbij fotograferen. Door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van fotografie met weinig licht kun je bovendien 's nachts of in donkere omgevingen heldere foto's maken met minder ruis en waas.

Ook presenteert de Xperia Z5 serie aanzienlijke verbeteringen op het gebied van de Sony SteadyShotTM met Intelligent Active Mode voor video-opnames. Dit betekenen dat je soepel en zonder horten of stoten continu actie kunt vastleggen, zoals op de fiets of op je skateboard.

De Xperia Z5 en de Z5 Compact zijn allebei waterdicht en stofbestendig en zijn afgewerkt met hoogwaardige materialen. Zoals de matglazen afwerking aan de achterzijde en een subtiel gegraveerd Xperia-logo aan de zijkant, maar ook de capless USB-aansluiting voor snel en efficiënt verbinden en opladen.

Aan de zijkant zorgt een nieuwe geïntegreerde power-button met vingerafdruksensor ervoor dat elk toestel persoonlijk, beveiligd en gemakkelijk te ontgrendelen is. De smartphone is toegankelijk voor tot wel vijf profielen dankzij de vingerafdruksensor. Zo kan er makkelijk geswitcht worden tussen gebruikers of bijvoorbeeld zakelijk en privégebruik. Het ontgrendelen met de vingerafdruksensor werkt gewoon door het toestel in een natuurlijke beweging op te pakken en de knop in te drukken. Ook de FIDO-standaard (Fast ID Online) wordt ondersteund: gebruikersverificatie door vingerafdrukherkenning voor online betaaldiensten. Nieuws over de eerste partners wordt binnenkort aangekondigd.

De Xperia Z5 en de Xperia Z5 Compact worden aangestuurd door een Qualcomm Snapdragon 810-processor met een octa-core 64 bits processor en 4G.

Beide smartphones zijn uitgerust met een batterijduur8 tot wel twee dagen en de Ultra STAMINA-modus. Door de Qualcomm® Quick Charge™ 2.0 activatie kun je met een gecertificeerde Quick Charge™2.0 oplader, zoals de Quick Charger UCH109, in slechts 10 minuten opladen en tot wel 5,5 uur gebruiksduur hebben.

De Xperia Z5 beschikt over een 5,2 inch beeldscherm en komt in de kleuren: Graphite Black, White, Gold en Green.

De Xperia Z5 Compact beschikt over een 4,6 inch beeldscherm en komt in de kleuren: Graphite Black, White, Coral en Lime.

De Xperia Z5 Premium, de eerste 4K-smartphone ter wereld
De Xperia Z5 Premium is de eerste 4K-smartphone ter wereld met een scherp, levendig 5.5" 4K TRILUMINOS™ Display for mobile en IPS, waarop details met haarfijne precisie worden afgebeeld.

Met de Xperia Z5 Premium upgrade je je favoriete content en verbeter je je eigen video's en foto's en die van anderen, zodat je vakantiefoto's, Netflix of YouTube in 4K kunt bekijken. De Xperia Z5 Premium is daarnaast gemaakt om uiting te geven aan je creativiteit door opnames te maken in 4K en meteen van de content te genieten op de Z5 Premium, met de optie om elk beeldmoment op te slaan met een beeldkwaliteit van 8 megapixels. Via DLNA of MHL 3.0 kan je draadloos je 4K content bekijken op bijvoorbeeld een 4K televisie.

De Xperia Z5 Premium beschikt ook over de innovatieve beeldscherm-geheugenfunctie van Sony. De gegevensoverdracht tussen processor en toestel is geoptimaliseerd, wat betekent dat de beeldscherm- geheugentechnologie van de Xperia Z5 Premium de weergave van de beelden op je smartphone onthoudt en de afbeelding of video in cache opslaat zodat je niet telkens het volledige beeld hoeft te laden, dit zorgt voor minder batterijgebruik.

De Xperia Z5 Premium wordt eveneens aangedreven door de Qualcomm Snapdragon 810-processor en beschikt over een 3430 mAh batterij die het tot twee dagen volhoudt met een snelle oplaadcapaciteit.

Ook Xperia Z5 Premium beschikt over een intern geheugen van 32 GB en heeft een mogelijkheid uitgebreid te worden met een externe micro SD-kaart van 200 GB.

De Xperia Z5 Premium komt in de kleuren Black, Chrome en Gold.

Entertainment en content
Voor de hele Xperia Z5 serie geldt dat je door de uitgebreide expertise van Sony op het gebied van audiotechnologie tot in detail van audio kunt genieten. Hi-Res Audio geeft hoogfrequent geluid weer van studiokwaliteit. DSEE HXTM schaalt de audiokwaliteit van je MP3, AAC of Spotify-nummers op naar Hi-Res geluidskwaliteit. Voor hoogwaardige, draadloze muziek zendt de LDAC™ codec van Sony gegevens drie keer efficiënter door dan gebeurt met de oude codec via Bluetooth.

De nieuwe High-Resolution Audio Headset MDR-NC750 van Sony biedt Hi-Res Audio muziek gecombineerd met digitale ruisonderdrukking.

Blijf je favoriete PlayStation®4 (PS4™) games spelen met PS4 Remote-Play10, waar in huis je ook bent. Sluit je toestel uit de Xperia Z5 serie gewoon aan op je PS4 via WiFi en gebruik de draadloze DUALSHOCK®4 controller om geen seconde van de actie meer te hoeven missen, in welke kamer je ook bent.

En om er zeker van te zijn dat je kunt blijven genieten van de beste ervaringen die Sony te bieden heeft, kunnen alle Xperia Z5 serie gebruikers profiteren van toegang tot de Xperia Lounge Gold in de gelijknamige app: de Sony-entertainmentwereld binnen handbereik.

De Xperia Z5 en de Z5 Compact worden gelanceerd in oktober 2015 en de Xperia Z5 Premium in november 2015.

De Xperia Z5 en de Xperia Z5 Compact zijn per direct te pre-oderen met de High-Res Audio Sony MDR-10RC headset.

Adviesverkoopprijzen:
Xperia Z5 Compact          € 599,-
Xperia Z5                        € 699,-
Xperia Z5 Premium          € 799,-

Voor de complete specificaties, kijk op: http://www.sonymobile.com/nl/products/phones/

Voor de productvideo’s, kijk op (vanaf 17:00 uur):

Xperia Z5 Compact: https://www.youtube.com/watch?v=BkS7pd0KzJk

Xperia Z5: https://www.youtube.com/watch?v=3Bys4rxP88Q

Xperia Z5 Premium: https://www.youtube.com/watch?v=txUV9VqqmBY

- EINDE –

1 Horizontaal 3840 pixels x verticaal 2160 pixels (op basis van de SID-norm).

2 4K-smartphones verwijst naar het 4K Ultra HD-scherm van Sony Xperia™ Z5 Premium in combinatie met 4K video-opname, weergave en delen (via MHL). Specificaties gecontroleerd door Strategy Analytics SpecTRAX service op 1 september 2015. Voor meer informatie over testresultaten van Strategy Analytics, ga naar: www.sonymobile.com/testresults. www.sonymobile.com/testresults.

3 Gebaseerd op een evaluatie door 200 Britse consumenten van de resolutie van de hoofdcamera van de Sony Xperia™ Z5/Z5 Compact, de snelheid van de autofocus en de beeldkwaliteit, in vergelijking met de Apple iPhone 6, Apple iPhone 6 Plus, HTC One M9, LG G4, Samsung Galaxy Note 4 en de Samsung Galaxy S6 (zijnde de "Leading Smartphones", door Strategy Analytics gedefinieerd als de top zes belangrijkste toestellen naar marktaandeel in 2015). De cameraresolutie is vergeleken met de top 100 bestverkochte smartphones in 2015 en gecontroleerd door Strategy Analytics 'SpecTRAX & PriceTRAX Services op 3 juli 2015. Consumentenonderzoek is uitgevoerd door Strategy Analytics op 5 en 6 augustus 2015. Technische keuring is uitgevoerd door Strategy Analytics op 7 augustus 2015. Ga voor meer informatie naar: www.sonymobile.com/testresults/

4 Op basis van de resultaten van de technische keuring van de snelheid van de autofocus van de smartphones Sony Xperia, de Z5 compact en de Xperia™ Z5 in vergelijking met de Apple iPhone 6, Apple iPhone 6 Plus, HTC One M9, LG G4, Samsung Galaxy Note 4 en de Samsung Galaxy S6 (zijnde de "Leading Smartphones", door Strategy Analytics gedefinieerd als de top zes belangrijkste toestellen naar marktaandeel in 2015). Technische keuring is uitgevoerd door Strategy Analytics op 5 en 6 augustus 2015. Voor meer informatie, ga naar: www.sonymobile.com/testresults/

5 De Sony Xperia™ Z5 Premium heeft een 5,5 inch 4K UHD (3840x2160) beeldscherm van 806 pixels per inch. Specificaties gecontroleerd door Strategy Analytics SpecTRAX service op 1 september 2015. Voor meer informatie over testresultaten van Strategy Analytics, ga naar: www.sonymobile.com/testresults. www.sonymobile.com/testresults.

6 De toestellen uit de Xperia ™ Z5-serie zijn waterdicht en beschermd tegen stof mits je deze eenvoudige instructies opvolgt: houd alle poorten en de bijbehorende klepjes goed afgesloten. Je kunt de telefoon niet dieper dan 1,5 meter en langer dan 30 minuten onder water gebruiken en het water moet schoon zijn. Casual gebruik in gechloreerde zwembaden is toegestaan, mits je hem achteraf afspoelt met leidingwater. Geen zeewater of zwembaden met zout water. Door misbruik en oneigenlijk gebruik van het apparaat vervalt garantie. De telefoon heeft een stofbeschermingsgraad van IP 65 en IP 68. Om meer te weten over wat dit betekent en andere informatie, zie http://support.sonymobile.com/global-en/dm/waterproof.

7 Conform CIPA-richtlijnen (http://www.cipa.jp/index_e.html)

8 De levensduur van de batterij is gemeten aan de hand van het smartphone gebruiksprofiel dat door Sony Mobile Communications AB is gedefinieerd in september 2014 dat de actieve houding weergeeft van een typische smartphonegebruiker, met inbegrip van maar niet beperkt tot een aantal gebruiksscenario's (bellen, sms, internet, social networking, gamen, muziek luisteren, foto's maken, foto's zoeken op internet, online video's bekijken, video's opnemen en afspelen).

9 Landen met versies die Quick Charge niet ondersteunen zijn: BRAZILIË, CHILI, COLOMBIA, COSTA RICA, DOMINICAANSE REPUBLIEK, ECUADOR, EL SALVADOR, GUATEMALA, MEXICO, PANAMA, PERU, PUERTO RICO, TURKIJE

10 Functionaliteit beschikbaar op geselecteerde toestellen uit de Sony Xperia™ Z-serie. PS4-systeem, DUALSHOCK®4, Sony Entertainment netwerk en hoge snelheid internetverbinding vereist. Sommige games ondersteunen deze functie mogelijk niet.

11Beschikbaarheid kan per markt verschillen.

De afgebeelde camera-interface is als software-update beschikbaar op de Sony Xperia™ Z5, de Z5 Compact en de Z5 Premium vanaf november 2015. Voor de update kunnen kosten voor gegevensoverdracht van toepassing zijn.

Z5 Compact Colour Range
Z5 White on White & SmartWatch 3